Pages

Friday, August 20, 2010

Upacara Pengebumian Tradisional Masyarakat Cina

Penyolekan untuk tubuh mayat
Apabila berlaku kematian, mayat akan dibersihkan dan dimandikan serta disapu dengan minyak wangi dan disolek. Selepas itu, tubuh mayat akan dipakaikan baju Kafan dan dimasukkan ke dalam keranda.
Saudara-mara dan kawan-kawan si mati akan diberitahu tentang berita kematian si mati dan mereka akan menghadirkan diri ke upacara pemakaman dengan membawa hadiah dan wang derma sebagai tanda penghormatan terakhir kepada si mati.
Apabila tepat pada masanya, keranda akan ditutup and dipaku. Kemudian, keranda akan dihantar ke tanah perkuburan dan dikebumikan. Ahli keluarga si mayat akan terbentuk suatu rombongan bagi mengiring si mayat dari rumah ke tanah perkuburan.
 Upacara Pengebumian
Lagu agama atau lagu tradisional masyarakat Cina akan dimainkan dengan kuat sebagai lambang kesedihan dan wang kertas yang disalut logam akan dicampak di sepanjang perjalanan.
Setelah sampai ke tanah perkuburan, mayat akan dikebumikan apabila tepat pada masanya. Selepas itu, upacara menyembah kubur dan pembakaran barang persembahan buatan kertas akan dijalankan seperti pembakaran wang kertas dan pakaian kertas.



   Bahan-Bahan untuk dibakar kepada si mati




Upacara Pengebumian






Disediakan oleh PHAN YOKE KWAN (203785)


No comments:

Post a Comment